2011. július 6., szerda

Meggybor recept

Hozzávalók:
5 kg meggy
4+2 l víz
1+3 kg cukor
Elkészítése: A teljesen érett, hullott (de nem rohadt, penészes) meggyet is felhasználhatjuk bornak. A gyümölcsöt megmossuk, kimagozzuk, vagy csak jól összezúzzuk, vödörbe tesszük, és az így kapott meggyléhez 4 l vizet, 1 kg cukrot keverve langyos helyen, lefedve kb. egy hétig állni hagyjuk. Közben többször megkeverjük. Ha kimagozott meggyből készítjük, akkor néhány magot törjünk meg, és keverjük a gyümölcs közé. Az erősen habzó meggyet leszűrjük, a sűrűjét 2 l vízzel átmossuk, és ezt is a többi léhez szűrjük. Elkeverünk benne 3 kg cukrot, demizsonba öntjük, és kotyogóval (a szaküzletekben kapható hajlított üvegcső) ellátott dugóval ledugaszolva hagyjuk erjedni. Ha a bor már nem pezseg, tiszta demizsonba átfejtjük, és ha teljesen letisztult, palackozzuk.
(Bővebben:www.cuccos.com)

Sok sikert hozzá!

32 megjegyzés:

Tamás bátya írta...

Tudom ajánlani mindenkinek inkább ezeket igyátok mint azokat a bolti szarokat ezt legalább tudjátok honnan van igaz dolgozni is kell vele de megéri

Névtelen írta...

Innám is ha valaki adna!

Névtelen írta...

És kb. hány liter bor lesz ebből a receptből?Mert 4kg. cukor nem olcsó!

Tamás bátya írta...

Hát ha ügyes vagy akkor kb 10 liter

Névtelen írta...

Köszi Tamás bátya!

Névtelen írta...

Megcsináltam recept szerint,most 3.napja tettem oda,de mintha nagyon forrna.Ez normális?És ha igen,kb meddig tartsam így?

Tamás bátya írta...

forrás normális mintha normál bort csinálnál kb 10-12 nap dse meglátod mikor ér véget a forrás utána kell majd átfejtened

Névtelen írta...

Köszi az infót!

Tamás bátya írta...

Kíváncsian kérdezem hogy állnak a meggyborok kinek hogy sikerült? Van már olyan akinek kész van milyen az idei termés?

Unknown írta...

Ha jól értelmezem ugy írtad a forrás után még rakunk bele 3 kg cukrot akkor megint forrni kezd. Ha szőlő bort csinálsz ott is az elején forrás elött rakják a cukrot és nem utána. irj valamit mert ugyanigy csináltam ahogy leírtad és olyan édes íze van mint a meggyszörpnek.

Névtelen írta...

Azért kell 1 hét után hozzáadni a többi cukrot, hogy kialakuljon benne a fajélesztő-tenyészet. Ha az elején beleteszed az egészet, akkor lehet, hogy a túl sok cukor tápot ad a rosszindulatú gombáknak(pl. penész, stb...Egyébként ha jó a meggy cukortartalma, akkor elég 2,5 kg. cukor is a második fázisban(persze az 5 kg meggyhez). Sok sikert!

Névtelen írta...

Én 2,5 kl turmikszolt megyhez 2 kg cukrot és 10 liter vizet

Unknown írta...

helló nekem már a 3napja van így és nem történik semmi mi a baj nem is erjed csak a vödör teteje penészedik

kethy írta...

Üdvözlet mindenkinek! Megtudná valaki mondani, hogy az meggy magosan, vagy fejtve legyen 5 kg ?

Névtelen írta...

Tiszteletem.Én ùgy értelmezem hogy magossan!

Szilvi írta...

Én most fogom átmosni a 2 liter vízzel, kb. hétfőn. Akkor a sűrűjét átmossuk a vízzel, és az átmosott vizet hozzáadjuk az erjedő léhez. Ekkor a sűrűje már nem kell tovább bele?
Ha valaki olvas, tudna válaszolni? köszönöm.

Névtelen írta...

Szilvi: Utána már nem kell bele a meggy. Legalábbis én így értelmeztem és ne mis raktam vissza bele.

Nekem is lenne egy kérdésem:
Én már ezen a részen túl vagyok, víz, cukor minden belekerült vasárnap. Nem is sokra rá el kezdett forrni és ez azóta is tart. Kb. mennyi idő, míg kész lesz? Na és ha abbamarad a pezsgés és átfejtem, akkor még fel fog forrni még egyszer, vagy akkor már kész is? lehet palackozni?

Szilvi írta...

Névtelen: köszi, végül úgy csináltam.:)
Az enyém kb 2 hete van a demizsonban, és már csak nagyon halkan, csendesen pezseg. Átfejtés után szerintem már nem fog forrni, csak ülepedni. És, ha leülepedett, utána tudod palackozni.
Az, hogy mennyi idő múlva lesz teljesen kész, szerintem változó mindenkinél. De úgy gondolom, hogy átfejtés után pár nap alatt letisztul, és utána lehet palackozni.
Bár azóta valószínű túl vagy rajta. Majd megírhatnád milyen lett!
Szilvi

Unknown írta...

helló azt szeretném meg tudni hogy már ki forrt a bor át is szűrtem és az a része ami az demizsonba az alján volt az még forr és pezseg ez természetes ?

Névtelen írta...

jonny!
Fejteni kell, nem szűrni, mert, ha csak simán átöntögetve szűrted le, akkor újra forrni kezd. Ne ijedj meg tőle, megkérdeztem nagypapámat (idén készítem először) ez előfordul, azt mondta régen amúgy is decemberben bontogatták ki az üvegeket, mert akkorra lett tökéletes boruk.
Az enyém még nagyon nagyon halkan mindig pezseg, úgyhogy még várok a fejtéssel is.
Az a lényeg, hogy amíg hallasz pezsgést, addig nem ülepedik, mert a pezsgéstől alulról mozgatják a gázok az üledéket.
Innentől kezdve néhány héttől néhány hónapig is előfordulhat a teljes tisztulás, szóval türelem.:)
De attól megkóstolhatod egyébként, ha kifejtesz magadnak egy kis pohárkába, akkor látni fogod, hogy még nem tiszta, és az íze is olyan "karcos". Nemrég kóstoltam én is. Egyébként finom lett, tökéletes a recept szerintem, innen már csak várni kell.:)
Szilvi

Unknown írta...

köszönöm a segítséged

Névtelen írta...

enyém elkészült. Kicsit még inkább likőrösnek érzem az ízét, nem borosnak, de gondolom idővel még érik..legalábbis az idősek azt mondják decemberre lesz tökéletes.
Egyébként így sem rossz.:))
Szilvi

Adminisztrátor írta...

Üdv minden kedves "meggyborásznak":).

Ez a recept abban tér el a megszokottaktól, hogy itt nem használunk semmiféle mesterségesen kinyert élesztőt, hanem az első "fázisban" mi magunk szaporítjuk azt. Gyakorlatilag ugyan azt tesszük, mint amikor kenyeret kelesztünk.
Az ily módon felszaporított élesztő baktériumok dolga lesz az ezt követően belekevert jelentős cukormennyiség lebontása.
Amennyiben mégis túl édesre sikeredett a borunk, annak az alábbi okai lehetnek:
- túl sok szennyező anyag( levél, gyümölcs szára, föld, penész stb. ..) került bele a mustunkba
- a gyümölcsünk nem volt eléggé érett bor készítéséhez
- a felhasznált gyümölcs fajtája nem alkalmas bor készítésére
- a forrás nem fejeződött be valamilyen oknál fogva ( a forrás teljes ideje alatt nem mehet 12-14 celzius-fok alá a hőmérséklet, oxigént pedig semmiképp sem kaphat)
Legnagyobb ellenségünk a penész, a penészgomba ugyan is pusztítja az élesztő bacikat. A levél, gyümölcs szára, és egyéb zöldségek pedig rontják a borunk ízét.
A gyümölcs megfelelő érettségét - gondolom:) - mindenki meg tudja állapítani, ezzel a második ok meg is oldva.
Ha tehetjük valamilyen vad fajtából készítsük el téli itókánkat, ezek a legalkalmasabbak természetes immunitásuk az erjesztés során is hasznos. Ilyen pl. a cigánymeggy. Nem alkalmas semelyik olyan meggyfajta, amely érése közben, vagy az után nem feketedik meg! Ez nem azt jelenti, hogy feltétlen csak az a jó, amelyik már fekete, csupán "tudnia" kell megfeketedni. Ezt leginkább a nemesített, génkezelt fák gyümölcsei nem tudják. Boltból, piacról beszerzett alapanyagok használatát ezen okok miatt lehetőleg mellőzzük.
Ha minden klappol, akkor az első fázisunk max. 10 nap alatt be is fejeződik, de a nyári melegben legtöbbször 4-5-6 nap is elegendő. A "kotyogóban" eltöltött tényleges erjesztés ideje már inkább eltérő lehet, nagyban függve attól, hány millió bacit tudtunk tenyészteni az első fázisban. Mégis a nyári hónapok alatt ez is max. 1 hónap. Elkészültét legkönnyebben úgy vehetjük észre, hogy a kotyogónkban lévő vízen keresztül napok óta nem jön bubi, illetve éjszaka -a lehűlés miatt- "visszaszív" valamennyi vizet a kotyogóból. Nem muszáj azonnal lefejtenünk, csak arra figyeljünk, hogy semmiképpen sem érintkezzen oxigénnel a kész borunk.
Remélem segítettem valamit, kellemes meggyborozást!

Névtelen írta...

Az én tavaly készített borom nagyon finom lett, decemberre el is fogyott. :))
Idén már 15 kiló forrong. :)
Én egyébként nem használtam kotyogót a demizsonnál, hanem a nagypapám szerkesztett bele egy műanyag csövet, azt lefedtem és kész. Remélem nem csak a "szűz kéz" miatt lett olyan jó, és az idei is tökéletes lesz, mert az ismerősök már sorban állnak. :D

aylin írta...

Nem szeretem az edes bort kerdesem 10 kg megyhez mennyi cukrot tegyek koszi

Névtelen írta...

Üdv! Megcsináltam feketecseresznyéből a recept szerint, aki csak kóstolta mind azt mondta, életében nem ivott ilyen finomat! Egy kilóval kevesebb cukrot tettem, mert a feketecseresznye jóval édesebb, de egyébként minden pont úgy csináltam, mint a meggyel. Próbáljátok ki, nagyon megéri!

Névtelen írta...

Üdv, 120l.es cefrés hordóba mennyire éri meg megcsinálni?

Névtelen írta...

Hello. Ha lesz benne legalább 70-80 liter akkor megéri. A teljes űrtartalom egyharmada jó ha légréteg marad. Én 6. éve csinálok meggybort, többnyire nagy mennyiségben, most a 120 literes hordóban 96 liter "nedű" van. Ma egy hete raktam el és a zajos erjedés már 2 napja megtörtént.

Unknown írta...

En is most eloszor probalkozom meggybor keszitessel,de nem tudom,ha nem szurtam el.Nagyanyam keszitett mindig,de sajnos most mar nem tudta megmondani,hogy kell.Ezert receptet kerestem a netten.De valami mintha nem stimmelne.Ha meg tudna mondani valaki mit rontottam el,vagy ha egyaltalan lesz meg bor belole,halas lennek.Szoval,kezdjem az elejetol.Mivel tobb vodor meggyem volt nem tudtam csak 3-4 nap alatt kimagolni.Persze az elso mar kezdett foni,amig a kovetkezok bele kerultek,utana meg 2 napot hagytam igy foni,vizet is adagolva hozza,utana kiszoritottam es ontottem hozza cukorszirupot es uvegkorsoba tettem "pufogos" dugoval.Elkezdett pezsegni,kisse foni,ra 2-3 napra meg ontottem ra cukorszirupot,de miutan ezt megismeteltem harmadszorra is,nem igazan fott tobbet.Jun.27.-en tettem at a korsoba eloszor,adtam hozza az elso cukorszirupot.Se nem tisztul se nem forr.Szoval,mi lesz vele,meg tudna valaki mondani?Remelem nem megy karba a munkam!😢

Jóskapista írta...

Nekem is pár nap után második cukrozásnál leállt a forrás, előtte kotyogott mint a bolond. 2 napig semmi. Vettem hidegtürő borélesztőt, a mennyiséghez 2x annyit adtam mint a leírás, és láss csodát beindult.

NmK írta...

Én fagyasztatott friss szép tavalyi magozott meggyből dolgoztam .beleraktam egy kannába kb 2-3 kilót adtam hozzá 3 liter vizet 1 kiló cukrot meg egy kis etil alkoholt kb 2 centet lezártam várom az eredményt:)

Névtelen írta...

Na erre énis kivancsi lennék...plusz mennyi vîzzel öntsünk fel 10kg meggyet??